
چند سالیست که نام طرح جابر و اجرای آن در مدارس ابتدایی کشور، زیر نظر آموزش و پرورش به گوش همه ما میرسد. این طرح به نام پدر علم شیمی ایران زمین، جابر ابن حیان دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی معرفی شده و در حالت کلی، دانش آموزان هرآنچه که به صورت تئوری میآموزند را به صورت آزمایشی در طرح جابر پیاده سازی میکنند. بر اساس گزارشات به دست آمده، دانش آموزان به طرح جابر ابن حیان و این سیستم آموزشی علاقه زیادی نشان داده و برای آنها این طرح شیرین و جذاب است. نمونههایی از طرح جابر ابن حیان که شبیه به این طرح بوده اما با نامهای دیگر، در کشورهای همسایه هم اجرا شده و دانش آموزان پیشرفت چشمگیری در این چنین طرحهایی خواهند داشت. شیرینی و جذابیت طرح جابر ابن حیان آنقدر زیاد بوده که فهم دروس و آزمایشات برای دانش آموزان راحتتر و سریعتر است. علاوه بر دانش آموزان، فرهنگیان و معلمان از طرح جابر استقبال زیادی کردهاند، زیرا با هدر دادن انرژی و زمان کمتر دورس را سریعتر به دانش آموزان میآموزند.
طرح جابر ابن حیان کلاس اول ابتدایی تا ششمم ابتدایی در مدارس اجرایی شده، اما با این حال باز هم اگر از والدین دانش آموزان راجع به طرح جابر سوال کنید اطلاعات کافی به دست نمیآورید. حتی برخی از والدین طرح جابر را با روزنامه دیواری اشتباه گرفته و اطلاعات مفیدی در این رابطه ندارند. در ادامه به جزئیات طرح جابر ابن حیان خواهیم پرداخت. تماس
در ابتدا طرح جابر در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شد، بعد از اینکه مورد استقبال معلمین و فرهنگیان قرار گرفت این طرح در تمام مدارس کشور به مرحله اجرا رسید. طرح جابر یک طرح پژوهش محور است و این طرح، یک بستر رقابتی بین دانش آموزان فرهیخته در دوران ابتدایی ایجاد کرده و هدف از برگزاری آن، تربیت دانش آموزان کارآزموده از سنین پایین خواهد بود. دانش آموزان در طرح جابر با مفاهیمی مانند روش تحقیق و گزارش نویسی آشنا میشوند. اغلب دانشجویان در دانشگاه برای پایان نامه و مقالات خود با مشکل مواجه هستند، همچنین دسته بندی و طبقه بندی مطالب و حتی گزارش نویسی برای آنها کمی سخت است. به کمک طرح جابر ابن حیان میتوان دانشآموزان را از سنین پایین آموزش داد و با این روشها برای نوشتن یک گزارش کامل و روش تحقیقات آشنا کرد، تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.
ما برای شما بهترین نمونه های طرح جابر را آماده ساخته ایم شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت دبیران آنلاین این طرحها را دانلود نمائید .
اغلب دانش آموزان، نکات درسی و هر آنچه که در طول تحصیل آموختهاند را در قالب سازه یا مدل به داوران طرح جابر ارائه میدهند. اما برخی پیشرفت بیشتری داشته و در زمینه مستند سازی و تحقیقات زمینهای رتبه کسب میکنند. برای شرکت در طرح جابر، ابتدا میبایست بخشنامه از سوی اداره آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شود. سپس مدیران، دانش آموزان را از این طرح مطلع کرده و اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار خواهند داد. دانش آموزان بعد از برنامه ریزیهای انجام شده زیر نظر معلم راهنمای خود پروژه خود را تنظیم و آغاز میکنند.
بخشهای طرح جابر بنابه مقطع تحصیلی متفاوت است. انواع بخش طرح جابر عبارتاند از تحقیق زمینهای، دفتر کارنما، دست سازه یا ساخت مدل، آزمایشات. همانطور که گفتیم طرح جابر ابن حیان برای مقاطع اول تا ششم ابتدایی میباشد. دسته بندی این مقاطع با توجه به بخشهای طرح جابر میتوان اینگونه طرح جابر کلاس اول ابتدایی و دوم و سوم به صورت تحقیق زمینهای، طرح جابر کلاس چهارم ابتدایی به صورت آزمایش، طرح جابر کلاس پنجم و ششم ابتدایی به صورت آزمایش و دست سازه معرفی کرد. هر مقطع تحصیلی بخش بندی مخصوص به خود را دارد.
این طرح برای مقطع اول ابتدایی بسیار با استقبال مواجه شده است. نسل جدید دانش آموزان ابتدایی همان کودکان تبلت به دست هستند که در کار با تبلت و گوشیهای همراه بسیار تبحر دارند. از این رو، طرح جابر برای دانش آموزان اول ابتدایی بسیار کاربردی و شیرین بوده و مفاهیم درسی را زودتر یاد میگیرند. در نتیجه در زمان شرکت در طرح جابر و تحقیق زمینهای موفقتر وارد میدان این طرح خواهند شد. نمونههایی از طرح جابر کلاس اول ابتدایی را میتوان به طرح پیدایش کوه و مراحل رشد یک قورباغه اشاره کرد.
طرح جابر کلاس دوم ابتدایی هم مانند کلاس اول ابتدایی در بخش تحقیق زمینهای فعالیت دارد. دانش آموزان این مقاطع در طرح جابر کلاس دوم ابتدایی آموختههای خود را به صورت تحقیق و گزارش نویسی و معرفی تمام افراد تیم در اختیار داوران طرح جابر ابن حیان قرار میدهند.
این طرح هم برای کلاس سوم ابتدایی در حیطه تحقیق زمینهای بوده و دانش آموزان، میبایست مانند مقاطع اول و دوم ابتدایی طرح جابر کلاس سوم ابتدایی را اجرایی کنند. از معروفترین طرحهای کلاس سوم ابتدایی شامل طرحهایی با موضوعات میوه، منظومه شمسی، مواد، آهنربا و خاک میشود.
دانش آموزان این مقطع در بخش محور آزمایش طرح جابر شرکت میکنند. بخش آزمایش برای طرح جابر ابن حیان به کلاس چهارم و بالاتر اختصاص دارد. دانش آموزان در طرح جابر کلاس چهارم ابتدایی ، همواره در تلاش هستند تا براساس کتب درسی خود آزمایشاتی را به صورت عملی اجرا نمایند. سپس، تجربیات خود را در قالب مستند و گزارش نویسی در اختیار داوران طرح جابر قرار دهند. دانش آموزانی که در این بخش فعالیت شکوفایی دارند، به طور حتم آینده درخشانی را روبهرو خواهند داشت.
دانش آموزان در طرح جابر کلاس پنجم ابتدایی و طرح جابر کلاس ششم ابتدایی در بخشهایی مشابه شرکت دارند. دانش آموزان این مقاطع، در بخش آزمایش و دست سازهها شرکت کرده و رقابت میکنند. همانطور که در بالا اشاره کردهایم، برای بخش آزمایش دانش آموزان بر طبق کتب درسی خود(علوم) آزمایشاتی انجام داده و نتیجه آنها را به صورت مکتوب برای داوران ارسال خواهند کرد. اما برای بخش دست سازهها، دانش آموزانی که برای این بخش شرکت کردهاند از ضریب هوشی بالایی برخوردار بوده، زیرا به گونهای مشابه جشنواره خوارزمی است. به دلیل حساسیت این بخش، وزارتخانه آموزش و پرورش و همچنین داوران طرح جابر توجه و تمرکز ویژهای برای دست سازهها دارند.
دانش آموزان تمام وقایع پیرامون طرح جابر را به صورت مستندسازی شده، برای داوران طرح جابر ابن حیان میفرستند. دانش آموزان چه فردی یا گروهی، آزمایشات طرح جابر و فعالیتها را از ابتدا تا آخر پروژه باید در دفتر کارنما درج نمایند. در این صورت، فعالیتهای انجام شده و روند کار کاملا مشهود است.
دانش آموزی که برای طرح جابر ابن حیان شرکت کرده، باید تمام مراحل این طرح و پروژه را خود برعهده بگیرد و انجام دهد. زمانیکه حرف از کمک رساندن والدین به دانش آموزان میشود، آنها نباید کمک و یاری در انجام دادن تمام مراحل پروژه ببینند. منظور از کمک والدین مواردی از قبیل فراهم آوردن لوازم مورد نیاز، در نظر گرفتن اتاق کار برای انجام پروژه، کشیدن خط صاف برای آنها، مشاوره دادن به دانش آموزان در زمینه طرح انتخابی، برنامه ریزی و تنظیم زمان برای انجام فعالیتهای طرح جابر.
طرح جابر ابن حیان تحول عظیمی در سیستم آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. بنا به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ دانش آموزان باید از دوران کودکی و ابتدایی به تحقیق و پژوهش بپردازند. طرح جابر ابن حیان زمینهای برای تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان ایجاد میکند.